2018

Accounting for Context: Separating Monetary and (Uncertain) Social Incentives

Särtryck nr 2018:9

Författare: Andreas Bergh och Philipp C. WichardtÅr: 2018 Publikation: Journal of Behavioral and Experimental Economics Årgång (nr): 72 (Februari) Sidor: 61–66
Artikeln online (behörighet kan krävas)


This paper proposes a simple framework to model social preferences in a way that explicitly separates economic incentives from social (context) effects and allows for uncertainty also about the latter. Moreover, it allows non-economic cost associated with the deviation from some norm to be more discriminatory than just “right” or “wrong.” We refer to existing evidence on dictator game giving to demonstrate how intermediate behaviours (giving some) as well as payments to change the context (e.g. exiting the game) can be accounted for. Furthermore, the framework is used to exemplify both theoretically and empirically how contextual variables such as social norms can worsen a social dilemma or possibly make it disappear. The empirical results of a classroom experiment suggest that women are more responsive to such contextual effects.


Referens:
Bergh, Andreas och Philipp C. Wichardt (2018), "Accounting for Context: Separating Monetary and (Uncertain) Social Incentives". Journal of Behavioral and Experimental Economics 72(Februari), 61–66.

Andreas Bergh

Kontakt

Mobil: 070 779 0734
andreas.bergh@ifn.se

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se