2018

Seasonal Altruism: How Christmas Shapes Unsolicited Charitable Giving

Särtryck nr 2018:47

Författare: Mathias EkströmÅr: 2018 Publikation: Journal of Economic Behavior & Organization Årgång (nr): 153 (September) Sidor: 177–193
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Seasonal Altruism: How Christmas Shapes Unsolicited Charitable Giving Mathias Ekström


Genom att studera en unik doneringssituation visar jag att människor blir mer altruistiska i december. Vidare finner jag att denna ökning i altruism motsvarar effekten av en 30 procentig rabatt på givande, samt att hälften av ökningen i altruism i december kvarstår i januari.


Referens:
Ekström, Mathias (2018), "Seasonal Altruism: How Christmas Shapes Unsolicited Charitable Giving". Journal of Economic Behavior & Organization 153(September), 177–193.

Månadens forskare

Thor Berger, fil.dr.

Ämnesområden:

Digitalisering, Ekonomisk historia, Innovation, Teknisk förändring och utveckling, Tillväxt, Urban och regional ekonomi

Några av de frågor Thor Berger försöker besvara i sin forskning:

  • Vilka effekter har teknisk förändring på arbetsmarknad, ojämlikhet och tillväxtmönster?
  • Hur har den intergenerationella rörligheten förändrats över tid, och vilka faktorer påverkar skillnader i rörlighet mellan och inom länder?
  • Vilka faktorer påverkar den långsiktiga innovationstakten globalt, nationellt och lokalt?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se