2018

Liking What Others “Like”: Using Facebook to Identify Determinants of Conformity

Särtryck nr 2018:70

Författare: Johan Egebark och Mathias EkströmÅr: 2018 Publikation: Experimental Economics Årgång (nr): 21 (4) Sidor: 793–814
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


Användare av Facebook har möjlighet att trycka på en Gilla-knapp för att visa vilka uppdateringar de tycker om. Genom ett fältexperiment undersöker vi om tidigare positiva åsikter ökar sannolikheten för vidare uppskattning. Resultaten visar tydlig konformism – och det är framförallt vänner som påverkar varandra.


Referens:
Egebark, Johan och Mathias Ekström (2018), "Liking What Others “Like”: Using Facebook to Identify Determinants of Conformity". Experimental Economics 21(4), 793–814.

Johan Egebark

Kontakt

Tel: 0732 54 29 26
johan.egebark@ifn.se

Aktuell forskare

Joacim Tåg

Ämnesområde: entreprenörskap, företagsfinansiering, globalisering och riskkapital.

En av de frågor Joacim Tåg försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar ägarformer och ägarbyten företagen, de anställda, och samhället?

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se