2019

'Post-Truth' Schooling and Marketized Education: Explaining the Decline in Sweden’s School Quality

Särtryck nr 2019:38

Författare: Magnus Henrekson och Johan WennströmÅr: 2019 Publikation: Journal of Institutional Economics Årgång (nr): 15 (5) Sidor: 897–914
Artikeln online (behörighet kan krävas)

'Post-Truth' Schooling and Marketized Education: Explaining the Decline in Sweden’s School Quality Magnus Henrekson och Johan Wennström


Den svenska skolan har allvarliga problem: sjunkande kunskaper, betygsinflation, ökad psykisk ohälsa och lärarbrist. Grundorsaken är den läroplan som avvisar ämneskunskaper, ger elever för stort ansvar och försvagar lärarrollen. När kunskapssynen kombinerades med marknadsreformer skapades incitament att konkurrera med annat än kunskaper.


Referens:
Henrekson, Magnus och Johan Wennström (2019), "'Post-Truth' Schooling and Marketized Education: Explaining the Decline in Sweden’s School Quality". Journal of Institutional Economics 15(5), 897–914.

Magnus Henrekson

Kontakt

Mobil: 070 222 97 00
magnus.henrekson@ifn.se

Johan Wennström

Kontakt

Tel: 08 665 4581
johan.wennstrom@ifn.se

Aktuell forskare

Pär Holmberg, docent.

Ämnesområden: Auktioner, elmarknad, energi, spelteori

Några av de frågor Pär Holmberg försöker besvara i sin forskning:

  • Hur ser elproducenternas budgivning ut på elmarknaden?
  • Hur påverkas budgivningen av marknadsregler, information, ställtider och flaskhalsar i elnätet? 

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se