2019

“Post-Truth” Schooling and Marketized Education: Explaining the Decline in Sweden’s School Quality

Särtryck nr 2019:38

Författare: Magnus Henrekson och Johan WennströmÅr: 2019 Publikation: Journal of Institutional Economics Årgång (nr): 15 (5) Sidor: 897–914
Artikeln online (behörighet kan krävas)

“Post-Truth” Schooling and Marketized Education: Explaining the Decline in Sweden’s School Quality Magnus Henrekson och Johan Wennström


Den svenska skolan har allvarliga problem: sjunkande kunskaper, betygsinflation, ökad psykisk ohälsa och lärarbrist. Grundorsaken är den läroplan som avvisar ämneskunskaper, ger elever för stort ansvar och försvagar lärarrollen. När kunskapssynen kombinerades med marknadsreformer skapades incitament att konkurrera med annat än kunskaper.


Referens:
Henrekson, Magnus och Johan Wennström (2019), "“Post-Truth” Schooling and Marketized Education: Explaining the Decline in Sweden’s School Quality". Journal of Institutional Economics 15(5), 897–914.

Magnus Henrekson

Kontakt

Tel: 08 665 4502
magnus.henrekson@ifn.se

Johan Wennström

Kontakt

Tel: 08 665 4581
johan.wennstrom@ifn.se

Månadens forskare

Thor Berger, fil.dr.

Ämnesområden:

Digitalisering, Ekonomisk historia, Innovation, Teknisk förändring och utveckling, Tillväxt, Urban och regional ekonomi

Några av de frågor Thor Berger försöker besvara i sin forskning:

  • Vilka effekter har teknisk förändring på arbetsmarknad, ojämlikhet och tillväxtmönster?
  • Hur har den intergenerationella rörligheten förändrats över tid, och vilka faktorer påverkar skillnader i rörlighet mellan och inom länder?
  • Vilka faktorer påverkar den långsiktiga innovationstakten globalt, nationellt och lokalt?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se