2019

Telemedicine and the Welfare State: The Swedish Experience

Särtryck nr 2019:43

Författare: Mårten Blix och Johanna JeanssonÅr: 2019 Publikation: Digital Transformation and Public Services: Societal Impacts in Sweden and Beyond Kapitel: 2Redaktör: Anthony Larsson och Robin TeiglandFörlag: RoutledgeFörlagsort: Abingdon och New York Sidor: 15–32
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Telemedicine and the Welfare State: The Swedish Experience Mårten Blix och Johanna Jeansson


Health care in Sweden finds itself at a crossroads as regards digitalization. In this chapter, we will focus on one issue in particular that is causing consternation among primary care physicians: the rapid increase in popularity of telemedicine. Via smartphone apps, patients can at the press of a button make video calls directly with doctors, rather than having to wait days, or weeks, for a nonemergency meeting with a doctor at a physical care center. Apart from reducing waiting times, this development brings a host of other benefits for patients, such as removing the inconvenience of travel and lessening the risk of contagion at care centers (Mohr et al., 2018).


Referens:
Blix, Mårten och Johanna Jeansson (2019), "Telemedicine and the Welfare State: The Swedish Experience". Kapitel 2, sid. 15–32 i Anthony Larsson och Robin Teigland, red., Digital Transformation and Public Services: Societal Impacts in Sweden and Beyond. Abingdon och New York: Routledge.

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se