2019

Trust-Based Evaluation in a Market-Oriented School System

Särtryck nr 2019:8

Författare: Jonas VlachosÅr: 2019 Publikation: Neoliberalism and Market Forces in Education: Lessons from Sweden Kapitel: 15Redaktör: Magnus Dahlstedt och Andreas FejesFörlag: RoutledgeFörlagsort: London och New York Sidor: 212–230
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


Svensk skola är marknadsorienterad samtidigt som resultatuppföljningen är tillitsbaserad. Denna studie finner att fristående grundskolor sätter högre betyg än kommunala givet elevernas kunskapsnivå. Ett par av skolkoncernerna utmärker sig i detta avseende och skillnaderna är större när mer tillförlitliga prov används för att fånga kunskapsnivån.


Referens:
Vlachos, Jonas (2019), "Trust-Based Evaluation in a Market-Oriented School System". Kapitel 15, sid. 212–230 i Magnus Dahlstedt och Andreas Fejes, red., Neoliberalism and Market Forces in Education: Lessons from Sweden. London och New York: Routledge.

Aktuell forskare

Gabriel Heller Sahlgren Ph.D.

Ämnesområden: Hälsa, privatiseringar, skattefinansierade tjänster, utbildning

Några av de frågor Gabriel Heller Sahlgren försöker besvara i sin forskning:

  • Vad krävs för att skolmarknader ska fungera?
  • Hur reagerar aktörer inom skolväsendet på ekonomiska incitament?
  • Skillnader mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande skolor.

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se