2020

A Reform Strategy for Germany

Särtryck nr 2020:33

Författare: Mark Sanders, Mikael Stenkula, Michael Fritsch, Andrea M. Herrmann, Gresa Latifi, Balázs Páger, László Szerb, Elisa Terragno Bogliaccini och Michael WyrwichÅr: 2020 Publikation: The Entrepreneurial Society – A Reform Strategy for Italy, Germany and the UK Kapitel: 7Redaktör: Mark Sanders, Axel Marx och Mikael StenkulaFörlag: SpringerFörlagsort: Berlin Sidor: 163–202

A Reform Strategy for Germany Mark Sanders, Mikael Stenkula, Michael Fritsch, Andrea M. Herrmann, Gresa Latifi, Balázs Páger, László Szerb, Elisa Terragno Bogliaccini och Michael Wyrwich


In this chapter, we outline a reform strategy to promote a more entrepreneurial society in Germany. Germany has developed a successful model of capitalism in which high productivity growth is driven by on-the-job learning and firm-specific skill accumulation. The economy is rooted in a strong and regionally embedded Mittelstand, which supports an export-oriented industry mainly based on incremental innovations, but which is less conducive to more radical innovation.We, therefore, suggest a reform agenda forGermany that encourages more entrepreneurial experimentation with the aim of facilitating radical innovation, both in incumbent and new firms. Germany’s entrepreneurial talent should be encouraged to take on more risk, the education system could promote initiative, creativity and a willingness to experiment, and a more equal playing field between dependent employment and self-employment/employer could be created.


Referens:
Sanders, Mark, Mikael Stenkula, Michael Fritsch, Andrea M. Herrmann, Gresa Latifi, Balázs Páger, László Szerb, Elisa Terragno Bogliaccini och Michael Wyrwich (2020), "A Reform Strategy for Germany". Kapitel 7, sid. 163–202 i Mark Sanders, Axel Marx och Mikael Stenkula, red., The Entrepreneurial Society – A Reform Strategy for Italy, Germany and the UK. Berlin: Springer.

Mikael Stenkula

Kontakt

Tel: 08 665 4530
mikael.stenkula@ifn.se

Aktuell forskare

Niklas Elert, fil.dr.

Ämnesområden: Entreprenörskap, Tillväxt.

 

Några av de frågor Niklas Elert försöker besvara i sin forskning:

 

  • Hur ser samspelet mellan institutioner och entreprenörskap ut?
  • Hur stimulerar man bäst entreprenörskap och innovationer?
  • Vad är snabbväxande företag och var finns de?
  • Kan man lära sig entreprenörskap?
  • Vad får företag att starta och växa?

 

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se