2020

Gender Grading Bias in Junior High School Mathematics

Särtryck nr 2020:42

Författare: Petter Berg, Ola Palmgren och Björn TyreforsÅr: 2020 Publikation: Applied Economics Letters Årgång (nr): 27 (11) Sidor: 915–919
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


Denna studie visar att det finns en stor skillnad mellan hur pojkar respektive flickor presterar på det så kallade Stockholmsprovet i början på gymnasiet i relation till betygen från grundskolan i matematik. I genomsnitt får pojkar som gör Stockholmsprovet fler provpoäng än flickor, men har samtidigt sämre betyg med sig från grundskolan.


Referens:
Berg, Petter, Ola Palmgren och Björn Tyrefors (2020), "Gender Grading Bias in Junior High School Mathematics". Applied Economics Letters 27(11), 915–919.

Björn Tyrefors

Kontakt

Tel: 08 665 4521
bjorn.tyrefors@ifn.se

Aktuell forskare

Niklas Elert, fil.dr.

Ämnesområden: Entreprenörskap, Tillväxt.

 

Några av de frågor Niklas Elert försöker besvara i sin forskning:

 

  • Hur ser samspelet mellan institutioner och entreprenörskap ut?
  • Hur stimulerar man bäst entreprenörskap och innovationer?
  • Vad är snabbväxande företag och var finns de?
  • Kan man lära sig entreprenörskap?
  • Vad får företag att starta och växa?

 

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se