2020

Gender Grading Bias in Junior High School Mathematics

Särtryck nr 2020:42

Författare: Petter Berg, Ola Palmgren och Björn TyreforsÅr: 2020 Publikation: Applied Economics Letters Årgång (nr): 27 (11) Sidor: 915–919
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


Denna studie visar att det finns en stor skillnad mellan hur pojkar respektive flickor presterar på det så kallade Stockholmsprovet i början på gymnasiet i relation till betygen från grundskolan i matematik. I genomsnitt får pojkar som gör Stockholmsprovet fler provpoäng än flickor, men har samtidigt sämre betyg med sig från grundskolan.


Referens:
Berg, Petter, Ola Palmgren och Björn Tyrefors (2020), "Gender Grading Bias in Junior High School Mathematics". Applied Economics Letters 27(11), 915–919.

Björn Tyrefors

Kontakt

Tel: 08 665 4521
bjorn.tyrefors@ifn.se

Aktuell forskare

Gabriel Heller Sahlgren Ph.D.

Ämnesområden: Hälsa, privatiseringar, skattefinansierade tjänster, utbildning

Några av de frågor Gabriel Heller Sahlgren försöker besvara i sin forskning:

  • Vad krävs för att skolmarknader ska fungera?
  • Hur reagerar aktörer inom skolväsendet på ekonomiska incitament?
  • Skillnader mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande skolor.

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se