2020

Marketized Education: How Regulatory Failure Undermined the Swedish School System

Särtryck nr 2020:49

Författare: Johan WennströmÅr: 2020 Publikation: Journal of Education Policy Årgång (nr): 35 (5) Sidor: 665–691
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Marketized Education: How Regulatory Failure Undermined the Swedish School System Johan Wennström


Drygt 25 år har gått sedan Sverige tillät vinstdrivande och icke-vinstdrivande friskolor att konkurrera med kommunala skolor. Denna studie visar att flera olika faktorer har gjort det rationellt för skolor, elever och föräldrar att värdera betyg högre än kunskaper.


Referens:
Wennström, Johan (2020), "Marketized Education: How Regulatory Failure Undermined the Swedish School System". Journal of Education Policy 35(5), 665–691.

Johan Wennström

Kontakt

Tel: 08 665 4581
johan.wennstrom@ifn.se

Aktuell forskare

Gabriel Heller Sahlgren Ph.D.

Ämnesområden: Hälsa, privatiseringar, skattefinansierade tjänster, utbildning

Några av de frågor Gabriel Heller Sahlgren försöker besvara i sin forskning:

  • Vad krävs för att skolmarknader ska fungera?
  • Hur reagerar aktörer inom skolväsendet på ekonomiska incitament?
  • Skillnader mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande skolor.

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se