2020

Practice Makes Voters? Effects of Student Mock Elections on Turnout

Särtryck nr 2020:58

Författare: Richard Öhrvall och Sven OskarssonÅr: 2020 Publikation: Politics Årgång (nr): 40 (3) Sidor: 377–393
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


I många länder genomförs skolval där elever får lägga sin röst i ett hypotetiskt parlamentsval. Syftet är att öka unga människors politiska intresse och självförtroende. I denna studie på svenska data finner vi dock att erfarenheten av att ha gått i en skola som anordnat skolval inte har någon inverkan på senare valdeltagande.


Referens:
Öhrvall, Richard och Sven Oskarsson (2020), "Practice Makes Voters? Effects of Student Mock Elections on Turnout". Politics 40(3), 377–393.

Richard Öhrvall

Kontakt

Mobil: 0708 845875
richard.ohrvall@ifn.se

Aktuell forskare

Gabriel Heller Sahlgren Ph.D.

Ämnesområden: Hälsa, privatiseringar, skattefinansierade tjänster, utbildning

Några av de frågor Gabriel Heller Sahlgren försöker besvara i sin forskning:

  • Vad krävs för att skolmarknader ska fungera?
  • Hur reagerar aktörer inom skolväsendet på ekonomiska incitament?
  • Skillnader mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande skolor.

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se