2020

The Long-Term Effects of Long Terms – Compulsory Schooling Reforms in Sweden

Särtryck nr 2020:84

Författare: Martin Fischer, Martin Karlsson, Therese Nilsson och Nina SchwarzÅr: 2020 Publikation: Journal of the European Economic Association Årgång (nr): 18 (6) Sidor: 2776–2823
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


Tid i skolan antas vara viktigt för skolresultat och arbetsmarknadsutfall senare i livet. Vi analyserar effekterna av två historiska reformer där svenska kommuner förlängde terminerna och utökade den obligatoriska folkskolan från sex till sju år. Resultaten visar på betydande skillnader, med mer positiva effekter av längre terminer.


Referens:
Fischer, Martin, Martin Karlsson, Therese Nilsson och Nina Schwarz (2020), "The Long-Term Effects of Long Terms – Compulsory Schooling Reforms in Sweden". Journal of the European Economic Association 18(6), 2776–2823.

Therese Nilsson

Kontakt

Tel: 046 222 4643
Mobil: 073 396 7919
therese.nilsson@nek.l...

Aktuell forskare

Henrik Horn, professor.

Ämnesområden:

Elmarknad, Handelspolitik, Industriell ekonomi, Industriell organisation, Internationell handel, Konkurrenspolitik, Marknadsregleringar.

Några av de frågor Henrik Horn försöker besvara i sin forskning:

Hur bör mellanstatliga investeringsskyddsavtal utformas och vilka konsekvenser har de?

Hur bör jurisdiktionen fördelas mellan nationella konkurrensmyndigheter vad gäller licensieringen av standard-essentiella patent?

Hur bör handelsavtal utformas för att hantera nationellt införda begränsningar av datarörlighet?

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se