2020

The Long-Term Effects of Long Terms – Compulsory Schooling Reforms in Sweden

Särtryck nr 2020:84

Författare: Martin Fischer, Martin Karlsson, Therese Nilsson och Nina SchwarzÅr: 2020 Publikation: Journal of the European Economic Association Årgång (nr): 18 (6) Sidor: 2776–2823
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


Tid i skolan antas vara viktigt för skolresultat och arbetsmarknadsutfall senare i livet. Vi analyserar effekterna av två historiska reformer där svenska kommuner förlängde terminerna och utökade den obligatoriska folkskolan från sex till sju år. Resultaten visar på betydande skillnader, med mer positiva effekter av längre terminer.


Referens:
Fischer, Martin, Martin Karlsson, Therese Nilsson och Nina Schwarz (2020), "The Long-Term Effects of Long Terms – Compulsory Schooling Reforms in Sweden". Journal of the European Economic Association 18(6), 2776–2823.

Therese Nilsson

Kontakt

Tel: 046 222 4643
Mobil: 073 396 7919
therese.nilsson@nek.l...

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se