2021

Do Schools Discriminate against Children with Disabilities? A Field Experiment in Sweden

Särtryck nr 2021:4

Författare: Ali Ahmed, Mats Hammarstedt och Karl KarlssonÅr: 2021 Publikation: Education Economics Årgång (nr): 29 (1) Sidor: 3–16
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version

Do Schools Discriminate against Children with Disabilities? A Field Experiment in Sweden Ali Ahmed, Mats Hammarstedt och Karl Karlsson


I ett fältexperiment studeras huruvida barn med ADHD och diabetes typ-1 diskrimineras vid kontakter med svenska skolor. Av resultaten framkommer att diskrimineringen är mest påtaglig i privata skolor och främst drabbar den barn med diagnosen ADHD, men diskriminering förekommer även i kommunala skolor, exempelvis mot flickor med ADHD.


Referens:
Ahmed, Ali, Mats Hammarstedt och Karl Karlsson (2021), "Do Schools Discriminate against Children with Disabilities? A Field Experiment in Sweden". Education Economics 29(1), 3–16.

Mats Hammarstedt

Kontakt

Tel: 0772 288 000
Mobil: 0730 619 194
mats.hammarstedt@ifn.se

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

IFN kalendarium

  • 10
    Mars

    TBA

    Forskarseminarier

    Julius Andersson Stockholm School of Economics

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se