2006–2010

Oppositional Identities and the Labor Market

Särtryck nr 2007:14

Författare: Harminder Battu, McDonald Mwale och Yves ZenouÅr: 2007 Publikation: Journal of Population Economics Årgång (nr): 20 (3) Sidor: 643–667


We develop a model in which nonwhite individuals are defined with respect to their social environment (family, friends, and neighbors) and their attachments to their culture of origin (religion or language), and in which jobs are mainly found through social networks. We find that depending on how strong peer pressures are, nonwhites choose to adopt “oppositional” identities because some individuals may identify with the dominant culture and others may reject that culture, even if it implies adverse labor market outcomes.


Referens:
Battu, Harminder, McDonald Mwale och Yves Zenou (2007), "Oppositional Identities and the Labor Market". Journal of Population Economics 20(3), 643–667.

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se