2006–2010

Oppositional Identities and the Labor Market

Särtryck nr 2007:14

Författare: Harminder Battu, McDonald Mwale och Yves ZenouÅr: 2007 Publikation: Journal of Population Economics Årgång (nr): 20 (3) Sidor: 643–667


We develop a model in which nonwhite individuals are defined with respect to their social environment (family, friends, and neighbors) and their attachments to their culture of origin (religion or language), and in which jobs are mainly found through social networks. We find that depending on how strong peer pressures are, nonwhites choose to adopt “oppositional” identities because some individuals may identify with the dominant culture and others may reject that culture, even if it implies adverse labor market outcomes.


Referens:
Battu, Harminder, McDonald Mwale och Yves Zenou (2007), "Oppositional Identities and the Labor Market". Journal of Population Economics 20(3), 643–667.

Richard Öhrvall

Ämnesområde: korruption, opinionsmätningar, politisk ekonomi, politiskt beteende, privatiseringar, skattefinansierade tjänster

Några av de frågor som Richard Öhrvall försöker besvara i sin forskning:

  • Hur pass jämlikt är olika former av politiskt deltagande och vad förklarar att vissar grupper deltar i högre grad än andra?
  • Hur pass utbredd är offentlig korruption i Sverige och vad har medborgare för tilltro till att politiker och offentliga tjänstemän handlar på ett tillbörligt sätt?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se