2006–2010

A Consumer Surplus Defense in Merger Control

Särtryck nr 2007:7

Författare: Sven-Olof FridolfssonÅr: 2007 Publikation: The Political Economy of Antitrust Kapitel: 11Redaktör: Vivek Ghosal and Johan StennekFörlag: ElsevierFörlagsort: Amsterdam Sidor: 287–302


A government wanting to promote an efficient allocation of resources as measured by the total surplus, should strategically delegate to its competition authority a welfare standard with a bias in favor of consumers. A consumer bias means that some welfare increasing mergers will be blocked. This is optimal, if the relevant alternative to the merger is another change in market structure that will even further increase the total surplus. Furthermore, a consumer bias is shown to enhance welfare even though it blocks some welfare increasing mergers when the relevant alternative is the status quo.


Referens:
Fridolfsson, Sven-Olof (2007), "A Consumer Surplus Defense in Merger Control". Kapitel 11, sid. 287–302 i Vivek Ghosal and Johan Stennek, red., The Political Economy of Antitrust. Amsterdam: Elsevier.

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se