2006–2010

Yardstick Competition and Quality

Särtryck nr 2009:19

Författare: Thomas TangeråsÅr: 2009 Publikation: Journal of Economics & Management Strategy Årgång (nr): 18 (2) Sidor: 589–613
Artikeln online (behörighet kan krävas)


This paper explores the consequences for quality of introducing yardstick competition in duopoly when a verifiable quality indicator is available. Yardstick competition can be implemented by amenu of transfers that are linear in the cost differential between the two firms and in quality. Cost- and quality incentives are stronger in larger firms when improvements are highly valued by consumers and firms can significantly influence quality. Expenditures on quality improvement can increase or decrease following the introduction of yardstick competition. The crucial factor is the likelihood ratio of productivity between the two firms, not productivity differences.


Referens:
Tangerås, Thomas (2009), "Yardstick Competition and Quality". Journal of Economics & Management Strategy 18(2), 589–613.

Thomas Tangerås

Kontakt

Tel: 08 665 4526
Mobil: 070 727 5448
thomas.tangeras@ifn.se

Månadens forskare

Thor Berger, fil.dr.

Ämnesområden:

Digitalisering, Ekonomisk historia, Innovation, Teknisk förändring och utveckling, Tillväxt, Urban och regional ekonomi

Några av de frågor Thor Berger försöker besvara i sin forskning:

  • Vilka effekter har teknisk förändring på arbetsmarknad, ojämlikhet och tillväxtmönster?
  • Hur har den intergenerationella rörligheten förändrats över tid, och vilka faktorer påverkar skillnader i rörlighet mellan och inom länder?
  • Vilka faktorer påverkar den långsiktiga innovationstakten globalt, nationellt och lokalt?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se