2006–2010

On the Sources of the Black-white Test Score Gap in Europe

Särtryck nr 2009:2

Författare: Eleonora Patacchini och Yves ZenouÅr: 2009 Publikation: Economics Letters Årgång (nr): 102 (1) Sidor: 49–52
Artikeln online (behörighet kan krävas)


Differences between black and white students in Britain are investigated. If black parents would invest in education as much as white parents do, the racial test score gap in mathematics and reading would be reduced by 7 and 9%.


Referens:
Patacchini, Eleonora och Yves Zenou (2009), "On the Sources of the Black-white Test Score Gap in Europe". Economics Letters 102(1), 49–52.

Aktuell forskare

Gabriel Heller Sahlgren Ph.D.

Ämnesområden: Hälsa, privatiseringar, skattefinansierade tjänster, utbildning

Några av de frågor Gabriel Heller Sahlgren försöker besvara i sin forskning:

  • Vad krävs för att skolmarknader ska fungera?
  • Hur reagerar aktörer inom skolväsendet på ekonomiska incitament?
  • Skillnader mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande skolor.

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se