2006–2010

On the Sources of the Black-white Test Score Gap in Europe

Särtryck nr 2009:2

Författare: Eleonora Patacchini och Yves ZenouÅr: 2009 Publikation: Economics Letters Årgång (nr): 102 (1) Sidor: 49–52
Artikeln online (behörighet kan krävas)


Differences between black and white students in Britain are investigated. If black parents would invest in education as much as white parents do, the racial test score gap in mathematics and reading would be reduced by 7 and 9%.


Referens:
Patacchini, Eleonora och Yves Zenou (2009), "On the Sources of the Black-white Test Score Gap in Europe". Economics Letters 102(1), 49–52.

Månadens forskare

Thor Berger, fil.dr.

Ämnesområden:

Digitalisering, Ekonomisk historia, Innovation, Teknisk förändring och utveckling, Tillväxt, Urban och regional ekonomi

Några av de frågor Thor Berger försöker besvara i sin forskning:

  • Vilka effekter har teknisk förändring på arbetsmarknad, ojämlikhet och tillväxtmönster?
  • Hur har den intergenerationella rörligheten förändrats över tid, och vilka faktorer påverkar skillnader i rörlighet mellan och inom länder?
  • Vilka faktorer påverkar den långsiktiga innovationstakten globalt, nationellt och lokalt?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se