2016

Strategisk mix av dagligvarubutiksformat – metoder för att effektivt analysera marknaden

Särtryck nr 2016:5

Författare: Matilda Orth och Florin MaicanÅr: 2016 Publikation: Forskningsrapport 2016:1 Förlag: HandelsrådetFörlagsort: Stockholm

Strategisk mix av dagligvarubutiksformat – metoder för att effektivt analysera marknaden Matilda Orth och Florin Maican


I rapporten presenteras ett stort antal branschrelevanta resultat som ökar vår förståelse för hur butiker, företag och koncerner kan förbättra sin lönsamhet och framtida tillväxt. Vår förhoppning är att såväl metoderna som resultaten ska komma till nytta för handelns företag och anställda, konsumenter och övriga intressenter.


Referens:
Orth, Matilda och Florin Maican (2016), "Strategisk mix av dagligvarubutiksformat – metoder för att effektivt analysera marknaden". Forskningsrapport 2016:1. Stockholm: Handelsrådet.

Matilda Orth

Kontakt

Tel: 08 665 45 31
Mobil: 0736 42 38 24
matilda.orth@ifn.se

Florin Maican

Kontakt

Mobil: 076 235 3039
florin.maican@ifn.se

Aktuell forskare

Niclas Berggren docent, programchef

Ämnesområden:

Institutionell ekonomi, politisk ekonomi och politiskt beteende.

Några av de frågor Niclas Berggren försöker besvara i sin forskning:

- Hur påverkar sociala variabler (som tillit, tolerans och religion) ekonomins funktionssätt?

- Finns det ett samband mellan graden av marknadsekonomi och sociala variabler ( som tillit och tolerans)?

- Vilken roll spelar skönhet för politikers valframgångar?

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se