2016

En effektivare skola ger mer kunskap

Särtryck nr 2016:15

Författare: Henrik JordahlÅr: 2016Förlag: Svenskt NäringslivFörlagsort: Stockholm Sidor: 1–27

En effektivare skola ger mer kunskap Henrik Jordahl


Den svenska skolan behöver ett effektivt kvalitetsarbete. Pisa-resultaten talar sitt tydliga språk, och det är högst angeläget att vidta åtgärder som kan förbättra skolresultaten. Rapporten fokuserar på skolors systematiska kvalitetsarbete och effektiviseringsarbete och hur dessa påverkar elevernas prestationer.


Referens:
Jordahl, Henrik (2016), "En effektivare skola ger mer kunskap". Sid. 1–27 Stockholm: Svenskt Näringsliv.

Henrik Jordahl

Kontakt

Tel: 08 665 4533
Mobil: 070 938 3858
henrik.jordahl@ifn.se

Aktuell forskare

Gabriel Heller Sahlgren Ph.D.

Ämnesområden: Hälsa, privatiseringar, skattefinansierade tjänster, utbildning

Några av de frågor Gabriel Heller Sahlgren försöker besvara i sin forskning:

  • Vad krävs för att skolmarknader ska fungera?
  • Hur reagerar aktörer inom skolväsendet på ekonomiska incitament?
  • Skillnader mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande skolor.

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se