2016

Skolkrisens grundvalar – drömmen om elevcentrerad undervisning blev en mardröm

Särtryck nr 2016:16

Författare: Gabriel Heller SahlgrenÅr: 2016 Publikation: Kvartal Årgång (nr): 2 (1) Sidor: 1–12
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Skolkrisens grundvalar – drömmen om elevcentrerad undervisning blev en mardröm Gabriel Heller Sahlgren


Skolan är i kris – men oron över haveriet klingar falskt. I decennier har svensk pedagogik syftat till allt annat än att höja elevernas kunskaper. Vi har därmed fått den skola vi förtjänar, skriver Gabriel Heller Sahlgren. Nu riktas fokus återigen mot annat än kunskap. Vem tar ställning för en skola med klassiskt lärande i centrum?


Referens:
Heller Sahlgren, Gabriel (2016), "Skolkrisens grundvalar – drömmen om elevcentrerad undervisning blev en mardröm". Kvartal 2(1), 1–12.

Gabriel Heller Sahlgren

Kontakt

Mobil: +44 75 037 134 30
g.heller-sahlgren@lse...

Richard Öhrvall

Ämnesområde: korruption, opinionsmätningar, politisk ekonomi, politiskt beteende, privatiseringar, skattefinansierade tjänster

Några av de frågor som Richard Öhrvall försöker besvara i sin forskning:

  • Hur pass jämlikt är olika former av politiskt deltagande och vad förklarar att vissar grupper deltar i högre grad än andra?
  • Hur pass utbredd är offentlig korruption i Sverige och vad har medborgare för tilltro till att politiker och offentliga tjänstemän handlar på ett tillbörligt sätt?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se