2016

Skolkrisens grundvalar – drömmen om elevcentrerad undervisning blev en mardröm

Särtryck nr 2016:16

Författare: Gabriel Heller SahlgrenÅr: 2016 Publikation: Kvartal Årgång (nr): 2 (1) Sidor: 1–12
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Skolkrisens grundvalar – drömmen om elevcentrerad undervisning blev en mardröm Gabriel Heller Sahlgren


Skolan är i kris – men oron över haveriet klingar falskt. I decennier har svensk pedagogik syftat till allt annat än att höja elevernas kunskaper. Vi har därmed fått den skola vi förtjänar, skriver Gabriel Heller Sahlgren. Nu riktas fokus återigen mot annat än kunskap. Vem tar ställning för en skola med klassiskt lärande i centrum?


Referens:
Heller Sahlgren, Gabriel (2016), "Skolkrisens grundvalar – drömmen om elevcentrerad undervisning blev en mardröm". Kvartal 2(1), 1–12.

Gabriel Heller Sahlgren

Kontakt

Mobil: +44 75 037 134 30
g.heller-sahlgren@lse...

Månadens forskare

Thor Berger, fil.dr.

Ämnesområden:

Digitalisering, Ekonomisk historia, Innovation, Teknisk förändring och utveckling, Tillväxt, Urban och regional ekonomi

Några av de frågor Thor Berger försöker besvara i sin forskning:

  • Vilka effekter har teknisk förändring på arbetsmarknad, ojämlikhet och tillväxtmönster?
  • Hur har den intergenerationella rörligheten förändrats över tid, och vilka faktorer påverkar skillnader i rörlighet mellan och inom länder?
  • Vilka faktorer påverkar den långsiktiga innovationstakten globalt, nationellt och lokalt?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se