2017

Skolval och friskolor – är det ett bra recept för att förbättra skolan?

Särtryck nr 2017:14

Författare: Karin EdmarkÅr: 2017 Publikation: Nationalekonomins frågor Kapitel: 9Redaktör: Eric RehnFörlag: StudentlitteraturFörlagsort: Lund Sidor: 221–241
Artikeln online (behörighet kan krävas)


Det här kapitlet handlar om friskolor och skolval. Påverkas elevernas skolresultat om eleverna själva får välja skola? Lär sig elever mer i friskolor eller kommunala skolor, eller finns det inga skillnader? Den här typen av frågor tas upp i kapitlet, som diskuterar både den teoretiska modellen bakom skolval och friskolor och den empiriska forskningslitteraturen. Efter ett introducerande avsnitt beskriver vi teorin om skolval och friskolor, varpå vi går igenom den empiriska forskningen på området. Därefter diskuterar vi praktiska aspekter av skolval och friskolor innan vi knyter samman kapitlet med några avslutande reflektioner.


Referens:
Edmark, Karin (2017), "Skolval och friskolor – är det ett bra recept för att förbättra skolan?". Kapitel 9, sid. 221–241 i Eric Rehn, red., Nationalekonomins frågor. Lund: Studentlitteratur.

Karin Edmark

Kontakt

Mobil: 073 399 0592
karin.edmark@sofi.su.se

Aktuell forskare

Björn Tyrefors

Ämnesområde: Arbetsmarknad, diskriminering, ekonomisk historia, institutionell och politisk ekonomi, utbildning  samt utvecklingsekonomi.
 

Några av de frågor Björn Tyrefors försöker besvara i sin forskning:

  • Finns systematiska skillnader på betygssättning i skolan beroende på grupptillhörighet?
  • Vilken roll spelar incitament för nyanländas framgång på den svenska arbetsmarknaden?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se