2017

Skolans problem: fallande kunskaper och flykten från läraryrket

Särtryck nr 2017:17

Författare: Magnus HenreksonÅr: 2017 Publikation: Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas Kapitel: 2Redaktör: Magnus HenreksonFörlag: Dialogos FörlagFörlagsort: Stockholm Sidor: 26–64
Artikeln online (behörighet kan krävas)


I detta kapitel beskrivs de viktigaste problemen i den svenska skolan med fokus på de fallande kunskapsresultaten och svårigheterna att attrahera duktiga personer till att välja läraryrket.


Referens:
Henrekson, Magnus (2017), "Skolans problem: fallande kunskaper och flykten från läraryrket". Kapitel 2, sid. 26–64 i Magnus Henrekson, red., Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas. Stockholm: Dialogos Förlag.

Magnus Henrekson

Kontakt

Mobil: 070 222 97 00
magnus.henrekson@ifn.se

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

IFN kalendarium

  • 10
    Mars

    TBA

    Forskarseminarier

    Julius Andersson Stockholm School of Economics

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se