2017

Kunskapssynen och pedagogiken: implikationer för elever, lärare och samhälle

Särtryck nr 2017:18

Författare: Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid WållgrenÅr: 2017 Publikation: Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas Kapitel: 6Redaktör: Magnus HenreksonFörlag: Dialogos FörlagFörlagsort: Stockholm Sidor: 150–175
Artikeln online (behörighet kan krävas)


Detta kapitel inleds med en rekapitulering av de viktigaste lärdomarna från tidigare kapitel. Sedan förklaras varför det behövs ett nytt paradigm för den svenska skolan för att på djupet förbättra resultaten över hela linjen. Kapitlet består av tre avsnitt: (i) kunskapssynen och pedagogiken, (ii) kunskapssynens och pedagogikens implikationer för läraryrket och (iii) kunskapssynens och pedagogikens implikationer för samhället.


Referens:
Enkvist, Inger, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren (2017), "Kunskapssynen och pedagogiken: implikationer för elever, lärare och samhälle". Kapitel 6, sid. 150–175 i Magnus Henrekson, red., Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas. Stockholm: Dialogos Förlag.

Magnus Henrekson

Kontakt

Tel: 08 665 4502
magnus.henrekson@ifn.se

Richard Öhrvall

Ämnesområde: korruption, opinionsmätningar, politisk ekonomi, politiskt beteende, privatiseringar, skattefinansierade tjänster

Några av de frågor som Richard Öhrvall försöker besvara i sin forskning:

  • Hur pass jämlikt är olika former av politiskt deltagande och vad förklarar att vissar grupper deltar i högre grad än andra?
  • Hur pass utbredd är offentlig korruption i Sverige och vad har medborgare för tilltro till att politiker och offentliga tjänstemän handlar på ett tillbörligt sätt?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se