2017

Kunskapssynen och pedagogiken: implikationer för elever, lärare och samhälle

Särtryck nr 2017:18

Författare: Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid WållgrenÅr: 2017 Publikation: Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas Kapitel: 6Redaktör: Magnus HenreksonFörlag: Dialogos FörlagFörlagsort: Stockholm Sidor: 150–175
Artikeln online (behörighet kan krävas)


Detta kapitel inleds med en rekapitulering av de viktigaste lärdomarna från tidigare kapitel. Sedan förklaras varför det behövs ett nytt paradigm för den svenska skolan för att på djupet förbättra resultaten över hela linjen. Kapitlet består av tre avsnitt: (i) kunskapssynen och pedagogiken, (ii) kunskapssynens och pedagogikens implikationer för läraryrket och (iii) kunskapssynens och pedagogikens implikationer för samhället.


Referens:
Enkvist, Inger, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren (2017), "Kunskapssynen och pedagogiken: implikationer för elever, lärare och samhälle". Kapitel 6, sid. 150–175 i Magnus Henrekson, red., Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas. Stockholm: Dialogos Förlag.

Magnus Henrekson

Kontakt

Mobil: 070 222 97 00
magnus.henrekson@ifn.se

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se