Författare: Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid WållgrenÅr: 2017
Publikation:
Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas
Kapitel: 6Redaktör: Magnus HenreksonFörlag: Dialogos FörlagFörlagsort: Stockholm
Sidor: 150–175
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Detta kapitel inleds med en rekapitulering av de viktigaste lärdomarna från tidigare kapitel. Sedan förklaras varför det behövs ett nytt paradigm för den svenska skolan för att på djupet förbättra resultaten över hela linjen. Kapitlet består av tre avsnitt: (i) kunskapssynen och pedagogiken, (ii) kunskapssynens och pedagogikens implikationer för läraryrket och (iii) kunskapssynens och pedagogikens implikationer för samhället.
Referens:
Enkvist, Inger, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren (2017),
"Kunskapssynen och pedagogiken: implikationer för elever, lärare och samhälle".
Kapitel 6,
sid.
150–175
i
Magnus Henrekson, red.,
Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas.
Stockholm:
Dialogos Förlag.