2017

Skolan behöver ett paradigmskifte

Särtryck nr 2017:19

Författare: Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid WållgrenÅr: 2017 Publikation: Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas Kapitel: 7Redaktör: Magnus HenreksonFörlag: Dialogos FörlagFörlagsort: Stockholm Sidor: 176–206
Artikeln online (behörighet kan krävas)


Syftet med detta avslutande kapitel är dels att konkret förklara varför det behövs ett nytt paradigm för den svenska skolan för att på djupet förbättra resultaten över hela linjen, dels att beskriva detta paradigm. Kapitlets sex avsnittsrubriker förklarar kapitlets disposition: (i) Det rådande paradigmet, (ii) Ett nytt paradigm, (iii) Kunskapsmätning och betyg i de två paradigmen, (iv) Skolval och skolkonkurrens i de två paradigmen, (v) De två paradigmen är inbördes oförenliga och (vi) Slutord.


Referens:
Enkvist, Inger, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren (2017), "Skolan behöver ett paradigmskifte". Kapitel 7, sid. 176–206 i Magnus Henrekson, red., Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas. Stockholm: Dialogos Förlag.

Magnus Henrekson

Kontakt

Tel: 08 665 4502
magnus.henrekson@ifn.se

Aktuell forskare

Erik Lundin

Forskningsområden: Empirisk industriell organisation och elmarknadens ekonomi

Några av de frågor Erik Lundin försöker besvara i sin forskning:

  • Hur gör företag för att maximera sin vinst i nätverksindustrier?

  • Vilken är statens roll i övergången till en klimatneutral elproduktion?

IFN kalendarium

  • 17
    Jan

    TBA

    Forskarseminarier

    Tore Ellingsen Stockholm School of Economics

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se