Författare: Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid WållgrenÅr: 2017
Publikation:
Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas
Kapitel: 7Redaktör: Magnus HenreksonFörlag: Dialogos FörlagFörlagsort: Stockholm
Sidor: 176–206
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Syftet med detta avslutande kapitel är dels att konkret förklara varför det behövs ett nytt paradigm för den svenska skolan för att på djupet förbättra resultaten över hela linjen, dels att beskriva detta paradigm. Kapitlets sex avsnittsrubriker förklarar kapitlets disposition: (i) Det rådande paradigmet, (ii) Ett nytt paradigm, (iii) Kunskapsmätning och betyg i de två paradigmen, (iv) Skolval och skolkonkurrens i de två paradigmen, (v) De två paradigmen är inbördes oförenliga och (vi) Slutord.
Referens:
Enkvist, Inger, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren (2017),
"Skolan behöver ett paradigmskifte".
Kapitel 7,
sid.
176–206
i
Magnus Henrekson, red.,
Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas.
Stockholm:
Dialogos Förlag.