2017

Kunskapssyn och tongivande pedagogiska teorier på de svenska ämneslärarutbildningarna

Särtryck nr 2017:20

Författare: Hugo Fiévet och Magnus HenreksonÅr: 2017 Publikation: Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas Redaktör: Magnus HenreksonFörlag: Dialogos FörlagFörlagsort: Stockholm Sidor: 210–245
Artikeln online (behörighet kan krävas)


Syftet med denna studie som ingår som ett bakgrundskapitel är att undersöka vilka pedagogiska teorier och tänkare – och därmed indirekt den kunskapssyn – som dominerar på ämneslärarutbildningarna vid svenska universitet.

Studien visar att sociala perspektiv på lärande och barns utveckling kraftigt dominerar och denna likriktning riskerar att stå i vägen för verklig förståelse. Teorier som baseras på idén om sociala konstruktioner tar inte hänsyn till biologiska aspekter i beteendemönster hos människor, eller att det finns komplexa samband mellan biologi och social konstruktion (arv och miljö). Här har stora framsteg gjorts inom neurovetenskap och evolutionär psykologi, framsteg som de svenska lärarstudenterna förblir ovetande om.


Referens:
Fiévet, Hugo och Magnus Henrekson (2017), "Kunskapssyn och tongivande pedagogiska teorier på de svenska ämneslärarutbildningarna". Sid. 210–245 i Magnus Henrekson, red., Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas. Stockholm: Dialogos Förlag.

Magnus Henrekson

Kontakt

Tel: 08 665 4502
magnus.henrekson@ifn.se

Johan Wennström

Ämnesområde: Marknadsregleringar, politiskt beteende, sociala normer, utbildning och välfärd.

Två av de frågor Johan Wennström försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar politikers moraluppfattningar deras beslutsfattande?
  • Vilken betydelse har politisk konvergens mellan vänster och höger haft för svensk skolpolitik?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se