2018

Hur bemöter vi den ökade skolsegregationen?

Särtryck nr 2018:8

Författare: Karin EdmarkÅr: 2018 Publikation: I stället för vinstförbud – bättre reglering av välfärdsföretag Kapitel: Policy brief 2018:5Förlag: ForesFörlagsort: Stockholm Sidor: 9–12

Hur bemöter vi den ökade skolsegregationen? Karin Edmark


Möjligheten att välja friskolor verkar ge upphov till en starkare socioekonomisk segregation mellan skolor. Det är tänkbart att det går att åstadkomma en mer blandad elevsammansättning genom att justera skolplaceringskriterier och förbättra informationen om skolval och skolors kvalitet. Möjligheten att minska elevsegregationen begränsas dock kraftigt av boendesegregationen. Författaren lyfter därför även upp möjligheten till riktade insatser, som både syftar till att mildra segregationens potentiella negativa konsekvenser för skolkvaliteten och till att locka elever med starkare bakgrund till skolor i utsatta områden.


Referens:
Edmark, Karin (2018), "Hur bemöter vi den ökade skolsegregationen?". Kapitel Policy brief 2018:5, sid. 9–12 i I stället för vinstförbud – bättre reglering av välfärdsföretag. Stockholm: Fores.

Karin Edmark

Kontakt

Mobil: 073 399 0592
karin.edmark@sofi.su.se

Aktuell forskare

Niclas Berggren docent, programchef

Ämnesområden:

Institutionell ekonomi, politisk ekonomi och politiskt beteende.

Några av de frågor Niclas Berggren försöker besvara i sin forskning:

- Hur påverkar sociala variabler (som tillit, tolerans och religion) ekonomins funktionssätt?

- Finns det ett samband mellan graden av marknadsekonomi och sociala variabler ( som tillit och tolerans)?

- Vilken roll spelar skönhet för politikers valframgångar?

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se