2018

Hur bemöter vi den ökade skolsegregationen?

Särtryck nr 2018:8

Författare: Karin EdmarkÅr: 2018 Publikation: I stället för vinstförbud – bättre reglering av välfärdsföretag Kapitel: Policy brief 2018:5Förlag: ForesFörlagsort: Stockholm Sidor: 9–12

Hur bemöter vi den ökade skolsegregationen? Karin Edmark


Möjligheten att välja friskolor verkar ge upphov till en starkare socioekonomisk segregation mellan skolor. Det är tänkbart att det går att åstadkomma en mer blandad elevsammansättning genom att justera skolplaceringskriterier och förbättra informationen om skolval och skolors kvalitet. Möjligheten att minska elevsegregationen begränsas dock kraftigt av boendesegregationen. Författaren lyfter därför även upp möjligheten till riktade insatser, som både syftar till att mildra segregationens potentiella negativa konsekvenser för skolkvaliteten och till att locka elever med starkare bakgrund till skolor i utsatta områden.


Referens:
Edmark, Karin (2018), "Hur bemöter vi den ökade skolsegregationen?". Kapitel Policy brief 2018:5, sid. 9–12 i I stället för vinstförbud – bättre reglering av välfärdsföretag. Stockholm: Fores.

Karin Edmark

Kontakt

Mobil: 073 399 0592
karin.edmark@sofi.su.se

Aktuell forskare

Erik Prawitz

Ämnesområden: Ekonomisk historia, innovation, politisk ekonomi och utvecklingsekonomi

Några av de frågor Erik Prawitz försöker besvara i sin forskning:

  • Hur kan emigration påverka ekonomisk och politisk utveckling i sändarländer?

  • I vilken omfattning kan nya teknologier, så som järnvägar och elektricitet, påverka regional ekonomisk utveckling?

IFN kalendarium

  • 23
    Okt

    Makro 2018

    Externa aktiviteter

    Åsa Hansson

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se