2018

Lönsamma kunskaper – sambandet mellan vinst och kvalitet i svenska grundskolor

Särtryck nr 2018:10

Författare: Gabriel Heller Sahlgren och Henrik JordahlÅr: 2018Förlag: Svenskt NäringslivFörlagsort: Stockholm

Lönsamma kunskaper – sambandet mellan vinst och kvalitet i svenska grundskolor Gabriel Heller Sahlgren och Henrik Jordahl


I den här rapporten undersöker vi sambandet mellan skolors lönsamhet och utbildningskvalitet. Analysen är gjord på aktiebolag, som är den dominerande organisationsformen för friskolor. Resultaten tyder på att lönsamhet och kvalitet går hand i hand på svenska grundskolor. Det gäller både akademiska kvalitetsmått som baseras på elevernas studieresultat och mjukare mått som baseras på elevernas attityder.


Referens:
Heller Sahlgren, Gabriel och Henrik Jordahl (2018), "Lönsamma kunskaper – sambandet mellan vinst och kvalitet i svenska grundskolor". Stockholm: Svenskt Näringsliv.

Henrik Jordahl

Kontakt

Tel: 08 665 4533
Mobil: 070 938 3858
henrik.jordahl@ifn.se

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se