2018

Vad vi kan lära från skolorna i gettot

Särtryck nr 2018:23

Författare: Henrik JordahlÅr: 2018 Publikation: Kvartal Sidor: 1–5

Vad vi kan lära från skolorna i gettot Henrik Jordahl


Vad kännetecknar en bra skola? Hur blir skolor bättre? Och hur kan så många elever som möjligt få gå i bra skolor? För den som vill stärka svenska elevers utbildning är sådana frågor om skolkvalitet centrala. Men trots att utbildning länge har varit en av de frågor väljarna betraktar som viktigast, har intresset för just skolkvalitet varit svalt.


Referens:
Jordahl, Henrik (2018), "Vad vi kan lära från skolorna i gettot". Kvartal (Oktober), 1–5.

Henrik Jordahl

Kontakt

Tel: 08 665 4533
Mobil: 070 938 3858
henrik.jordahl@ifn.se

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se