2018

Vad vi kan lära från skolorna i gettot

Särtryck nr 2018:23

Författare: Henrik JordahlÅr: 2018 Publikation: Kvartal Sidor: 1–5

Vad vi kan lära från skolorna i gettot Henrik Jordahl


Vad kännetecknar en bra skola? Hur blir skolor bättre? Och hur kan så många elever som möjligt få gå i bra skolor? För den som vill stärka svenska elevers utbildning är sådana frågor om skolkvalitet centrala. Men trots att utbildning länge har varit en av de frågor väljarna betraktar som viktigast, har intresset för just skolkvalitet varit svalt.


Referens:
Jordahl, Henrik (2018), "Vad vi kan lära från skolorna i gettot". Kvartal (Oktober), 1–5.

Henrik Jordahl

Kontakt

Tel: 08 665 4533
Mobil: 070 938 3858
henrik.jordahl@ifn.se

Aktuell forskare

Björn Tyrefors

Ämnesområde: Arbetsmarknad, diskriminering, ekonomisk historia, institutionell och politisk ekonomi, utbildning  samt utvecklingsekonomi.
 

Några av de frågor Björn Tyrefors försöker besvara i sin forskning:

  • Finns systematiska skillnader på betygssättning i skolan beroende på grupptillhörighet?
  • Vilken roll spelar incitament för nyanländas framgång på den svenska arbetsmarknaden?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se