2019

Konflikten om kunskap

Särtryck nr 2019:13

Författare: Johan WennströmÅr: 2019 Publikation: Skolans konflikter: vad varje lärare bör veta Kapitel: 14Redaktör: Ann S. PhilgrenFörlag: StudentlitteraturFörlagsort: Lund Sidor: 311–332
Artikeln online (behörighet kan krävas)


Detta kapitel argumenterar för att enskilda lärare behöver hitta ett sätt att förhålla sig till i det korsdrag som flera olika aktörers viljor och intressen skapar i skolan, och som i värsta fall kan leda till att lärare överger kunskapsförmedling som mål.


Referens:
Wennström, Johan (2019), "Konflikten om kunskap". Kapitel 14, sid. 311–332 i Ann S. Philgren, red., Skolans konflikter: vad varje lärare bör veta. Lund: Studentlitteratur.

Johan Wennström

Kontakt

Tel: 08 665 4581
johan.wennstrom@ifn.se

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se