2019

Konflikten om kunskap

Särtryck nr 2019:13

Författare: Johan WennströmÅr: 2019 Publikation: Skolans konflikter: vad varje lärare bör veta Kapitel: 14Redaktör: Ann S. PhilgrenFörlag: StudentlitteraturFörlagsort: Lund Sidor: 311–332
Artikeln online (behörighet kan krävas)


Detta kapitel argumenterar för att enskilda lärare behöver hitta ett sätt att förhålla sig till i det korsdrag som flera olika aktörers viljor och intressen skapar i skolan, och som i värsta fall kan leda till att lärare överger kunskapsförmedling som mål.


Referens:
Wennström, Johan (2019), "Konflikten om kunskap". Kapitel 14, sid. 311–332 i Ann S. Philgren, red., Skolans konflikter: vad varje lärare bör veta. Lund: Studentlitteratur.

Johan Wennström

Kontakt

Tel: 08 665 4581
johan.wennstrom@ifn.se

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se