2019

Entreprenörskapets envisa geografi

Särtryck nr 2019:14

Författare: Martin Andersson och Johan P. LarssonÅr: 2019 Publikation: Entreprenörskap för en levande landsbygd Redaktör: Karl WennbergFörlag: Familjen Kamprads stiftelseFörlagsort: Växjö Sidor: 31–43

Entreprenörskapets envisa geografi Martin Andersson och Johan P. Larsson


Forskning visar att entreprenörskap till viss del kan förklaras av sociala faktorer, såsom andra människors uppfattningar och attityder och annan indirekt påverkan via sociala nätverk.


Referens:
Andersson, Martin och Johan P. Larsson (2019), "Entreprenörskapets envisa geografi". Sid. 31–43 i Karl Wennberg, red., Entreprenörskap för en levande landsbygd. Växjö: Familjen Kamprads stiftelse.

Martin Andersson

Kontakt

Tel: 0455 38 56 57
Mobil: 0733 67 38 67
martin.andersson@bth.se

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se