2019

Entreprenörskapets envisa geografi

Särtryck nr 2019:14

Författare: Martin Andersson och Johan P. LarssonÅr: 2019 Publikation: Entreprenörskap för en levande landsbygd Redaktör: Karl WennbergFörlag: Familjen Kamprads stiftelseFörlagsort: Växjö Sidor: 31–43

Entreprenörskapets envisa geografi Martin Andersson och Johan P. Larsson


Forskning visar att entreprenörskap till viss del kan förklaras av sociala faktorer, såsom andra människors uppfattningar och attityder och annan indirekt påverkan via sociala nätverk.


Referens:
Andersson, Martin och Johan P. Larsson (2019), "Entreprenörskapets envisa geografi". Sid. 31–43 i Karl Wennberg, red., Entreprenörskap för en levande landsbygd. Växjö: Familjen Kamprads stiftelse.

Martin Andersson

Kontakt

Tel: 0455 38 56 57
Mobil: 0733 67 38 67
martin.andersson@bth.se

Aktuell forskare

Niclas Berggren docent, programchef

Ämnesområden:

Institutionell ekonomi, politisk ekonomi och politiskt beteende.

Några av de frågor Niclas Berggren försöker besvara i sin forskning:

- Hur påverkar sociala variabler (som tillit, tolerans och religion) ekonomins funktionssätt?

- Finns det ett samband mellan graden av marknadsekonomi och sociala variabler ( som tillit och tolerans)?

- Vilken roll spelar skönhet för politikers valframgångar?

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se