2019

Entreprenörskapets envisa geografi

Särtryck nr 2019:14

Författare: Martin Andersson och Johan P. LarssonÅr: 2019 Publikation: Entreprenörskap för en levande landsbygd Redaktör: Karl WennbergFörlag: Familjen Kamprads stiftelseFörlagsort: Växjö Sidor: 31–43

Entreprenörskapets envisa geografi Martin Andersson och Johan P. Larsson


Forskning visar att entreprenörskap till viss del kan förklaras av sociala faktorer, såsom andra människors uppfattningar och attityder och annan indirekt påverkan via sociala nätverk.


Referens:
Andersson, Martin och Johan P. Larsson (2019), "Entreprenörskapets envisa geografi". Sid. 31–43 i Karl Wennberg, red., Entreprenörskap för en levande landsbygd. Växjö: Familjen Kamprads stiftelse.

Martin Andersson

Kontakt

Tel: 0455 38 56 57
Mobil: 0733 67 38 67
martin.andersson@bth.se

Richard Öhrvall

Ämnesområde: korruption, opinionsmätningar, politisk ekonomi, politiskt beteende, privatiseringar, skattefinansierade tjänster

Några av de frågor som Richard Öhrvall försöker besvara i sin forskning:

  • Hur pass jämlikt är olika former av politiskt deltagande och vad förklarar att vissar grupper deltar i högre grad än andra?
  • Hur pass utbredd är offentlig korruption i Sverige och vad har medborgare för tilltro till att politiker och offentliga tjänstemän handlar på ett tillbörligt sätt?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se