2019

Stora skillnader i hur samhällsekonomi beskrivs i läroböcker för gymnasiet

Särtryck nr 2019:28

Författare: Andreas BerghÅr: 2019 Publikation: Ekonomisk Debatt Årgång (nr): 47 (8) Sidor: 15–25

Stora skillnader i hur samhällsekonomi beskrivs i läroböcker för gymnasiet Andreas Bergh


En genomläsning av avsnitten om samhällsekonomi i sex böcker i samhällskunskap för gymnasiet avslöjar stora skillnader mellan olika läroböcker. Böckerna brister bl a i hur samhällsekonomi förklaras, i beskrivningen av banker och av hur kostnader övervältras mellan olika grupper i samhället. Makroekonomi och handel beskrivs med en merkantilistisk slagsida. Böckerna är benägna att beskriva problem i marknadens funktionssätt men mindre be nägna att problematisera den politiska processen när marknadsmisslyckanden ska rättas till. Vissa böcker har också ett mycket oprecist språk som gör det svårt att förstå vad författarna menar. En tänkbar förklaring till många av problemen är att ingen av böckerna har någon nationalekonom bland författarna.


Referens:
Bergh, Andreas (2019), "Stora skillnader i hur samhällsekonomi beskrivs i läroböcker för gymnasiet". Ekonomisk Debatt 47(8), 15–25.

Andreas Bergh

Kontakt

Mobil: 070 779 0734
andreas.bergh@ifn.se

Aktuell forskare

Gabriel Heller Sahlgren Ph.D.

Ämnesområden: Hälsa, privatiseringar, skattefinansierade tjänster, utbildning

Några av de frågor Gabriel Heller Sahlgren försöker besvara i sin forskning:

  • Vad krävs för att skolmarknader ska fungera?
  • Hur reagerar aktörer inom skolväsendet på ekonomiska incitament?
  • Skillnader mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande skolor.

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se