2020

Långsiktiga effekter av mer undervisningstid

Särtryck nr 2020:10

Författare: Martin Fischer, Martin Karlsson och Therese NilssonÅr: 2020 Publikation: SNS Analys nr 64 Förlag: SNSFörlagsort: Stockholm

Långsiktiga effekter av mer undervisningstid Martin Fischer, Martin Karlsson och Therese Nilsson


Forskarna använder ett unikt historisk datamaterial för att studera effekterna av två skolreformer som genomfördes i Sverige för 70-80 år sedan. Den ena reformen ökade undervisningstiden genom att förlänga skolans terminer motsvarande ett extra skolår. Den andra reformen förlängde den obligatoriska skolan med ett år i slutet av skoltiden, när eleverna var 13 år.


Referens:
Fischer, Martin, Martin Karlsson och Therese Nilsson (2020), "Långsiktiga effekter av mer undervisningstid". SNS Analys nr 64. Stockholm: SNS.

Therese Nilsson

Kontakt

Tel: 046 222 4643
Mobil: 073 396 7919
therese.nilsson@nek.l...

Aktuell forskare

Gabriel Heller Sahlgren Ph.D.

Ämnesområden: Hälsa, privatiseringar, skattefinansierade tjänster, utbildning

Några av de frågor Gabriel Heller Sahlgren försöker besvara i sin forskning:

  • Vad krävs för att skolmarknader ska fungera?
  • Hur reagerar aktörer inom skolväsendet på ekonomiska incitament?
  • Skillnader mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande skolor.

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se