2020

Vad är en stad – och vad gör den attraktiv?

Särtryck nr 2020:17

Författare: Özge ÖnerÅr: 2020 Publikation: En perfekt plats – Rapport från forskningsprogrammet Framtidens fysiska mötesplats Förlag: HandelsrådetFörlagsort: Stockholm Sidor: 22–24

Vad är en stad – och vad gör den attraktiv? Özge Öner


En stad kan inte göras mer attraktiv genom experimentell investering av offentliga medel i megaprojekt som operahus och idrottsarenor. Städerna skapas och konsumeras av de människor som arbetar och bor där. Ödmjukhet för vad en stad är behövs i myndigheters försök att förändra förhållandet mellan folket och staden.


Referens:
Öner, Özge (2020), "Vad är en stad – och vad gör den attraktiv?". Sid. 22–24 i En perfekt plats – Rapport från forskningsprogrammet Framtidens fysiska mötesplats. Stockholm: Handelsrådet.

Özge Öner

Kontakt

Tel: 08 665 4519
oo263@cam.ac.uk

Aktuell forskare

Gabriel Heller Sahlgren Ph.D.

Ämnesområden: Hälsa, privatiseringar, skattefinansierade tjänster, utbildning

Några av de frågor Gabriel Heller Sahlgren försöker besvara i sin forskning:

  • Vad krävs för att skolmarknader ska fungera?
  • Hur reagerar aktörer inom skolväsendet på ekonomiska incitament?
  • Skillnader mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande skolor.

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se