2006–2010

Konkurrens och innovationer – drivkrafter och institutioner

Särtryck nr 2008:4

Författare: Magnus Henrekson och Mikael StenkulaÅr: 2008 Publikation: Konkurrensen i Sverige 2007 (Konkurrensverkets 6:e årsrapport till regeringen om konkurrensen på den svenska marknaden) Kapitel: 4Förlag: KonkurrensverketFörlagsort: Stockholm Sidor: 45–60

Konkurrens och innovationer – drivkrafter och institutioner Magnus Henrekson och Mikael Stenkula


Konkurrensens betydelse för produktivitetstillväxten har bekräftats i ett flertal studier. Ofta är det nya företag som utsätter etablerade företag för ett konkurrenstryck och sporrar dem till att bli mer effektiva och serviceinriktade. Det är följaktligen väsentligt att det finns så bra förutsättningar som möjligt för nya aktörer att träda in på marknaden.


Referens:
Henrekson, Magnus och Mikael Stenkula (2008), "Konkurrens och innovationer – drivkrafter och institutioner". Kapitel 4, sid. 45–60 i Konkurrensen i Sverige 2007 (Konkurrensverkets 6:e årsrapport till regeringen om konkurrensen på den svenska marknaden). Stockholm: Konkurrensverket.

Magnus Henrekson

Kontakt

Tel: 08 665 4502
magnus.henrekson@ifn.se

Mikael Stenkula

Kontakt

Tel: 08 665 4530
mikael.stenkula@ifn.se

Richard Öhrvall

Ämnesområde: korruption, opinionsmätningar, politisk ekonomi, politiskt beteende, privatiseringar, skattefinansierade tjänster

Några av de frågor som Richard Öhrvall försöker besvara i sin forskning:

  • Hur pass jämlikt är olika former av politiskt deltagande och vad förklarar att vissar grupper deltar i högre grad än andra?
  • Hur pass utbredd är offentlig korruption i Sverige och vad har medborgare för tilltro till att politiker och offentliga tjänstemän handlar på ett tillbörligt sätt?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se