Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Journal of Public Economics

Brains or Beauty? Causal Evidence on the Returns to Education and Attractiveness in the Online Dating Market

Vetenskaplig artikel på engelska
Referens
Egebark, Johan, Mattias Ekström, Erik Plug och Miriam van Praag (2021). ”Brains or Beauty? Causal Evidence on the Returns to Education and Attractiveness in the Online Dating Market”. Journal of Public Economics 196(April), 104372. doi.org/10.1016/j.jpubeco.2021.104372

Författare
Johan Egebark, Mattias Ekström, Erik Plug, Miriam van Praag

I ett fältexperiment studeras betydelsen av attraktivitet och utbildning vid valet av en partner. Män och kvinnor föredrar attraktiva partners, oberoende av sin egen attraktivitet. De har samtidigt olika preferenser för utbildning: högutbildade kvinnor föredrar högutbildade män, medan högutbildade män föredrar lågutbildade kvinnor.