Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Geographical Analysis

Retail and Place Attractiveness: The Effects of Big-Box Entry on Property Values

Vetenskaplig artikel på engelska
Referens
Daunfeldt, Sven-Olov, Oana Mihaescu, Özge Öner och Niklas Rudholm (2021). ”Retail and Place Attractiveness: The Effects of Big-Box Entry on Property Values”. Geographical Analysis 53(3), 467–498. doi.org/10.1111/gean.12247

Författare
Sven-Olov Daunfeldt, Oana Mihaescu, Özge Öner, Niklas Rudholm

Stormarknader kan leda till att trafik och andra ljud- och miljöföroreningar ökar, men även till positiva ekonomiska effekter. Denna studie visar att de positiva effekterna, mätta som prisökning på bostäder, är större än eller lika stora som de negativa effekterna. Skillnaden i effekter beror på avstånd till varuhuset.