Working Paper No. 549

Cooperative Product Development and Endogenous Information Sharing

Publicerad: December 15, 2000Antal sidor: 32Nyckelord: R&D Cooperation; Product Innovation; Information SharingJEL-koder: L00; L10

Cooperative Product Development and Endogenous Information Sharing Antje Baerenss


In this paper, a model of product innovation is developed that endogenizes the degree of cooperation. Two opposing forces affect firm profit in an R&D joint venture. Cooperation increases the quality of the product but it also makes the new products more similar. The increasing substitutability of the product intensifies competition in the production stage. Thus, it may not be optimal to share all of the product information. The basic model is altered to allow for a joint-selling agreement and for tariffs or transport costs. Firms are found to increase R&D cooperation if they are protected from product market competition.

Glädjeparadoxen

Historien om skolans uppgång, fall och möjliga upprättelse

Glädjeparadoxen.gif

Den här boken, författad av Gabriel Heller Sahlgren och Nima Sanadaji, spårar rötterna till den svenska skolans problem via en djupdykning i forskning och modern historia. På 1800-talet slog den progressiva utbildningsfilosofin igenom, med fokus på glädje, elevdemokrati och elevledd undervisning. Problemet var bara att den nya pedagogiken inte fungerade som det var tänkt. Forskningen tyder inte på att elever lär sig mer när de har roligt.

Läs mer

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se