Working Paper No. 565

Social Norms and Optimal Incentives in Firms

Publicerad: October 8, 2001Antal sidor: 12Nyckelord: Social Norms, Incentives, ContractsJEL-koder: D23

Social Norms and Optimal Incentives in Firms Steffen Huck, Dorothea Kübler and Jörgen Weibull


This paper deals with the interplay between economic incentives and social norms in firms. We outline a simple model of team production and provide preliminary results on linear incentive schemes in the presence of a social norm that may cause multiple equilibria. The effect of the social norm on the optimal bonus rate is discussed, as well as the effectiveness of temporary changes in the bonus rate as a means to move a firm from a bad to a good equilibrium.

Två filter:

Varför du har fel om nästan allt, men ändå inte vill ändra dig

Två filter av Andreas Bergh 2017 f hemsidan.jpg

Du har fel om tillståndet i världen, du har fel om vad det beror på och ändå är chansen liten att du ändrar din åsikt. Samhällsdebatten domineras av negativt tänkande förklarar Andreas Bergh, IFN, i denna bok. Han skriver att i takt med att världen blir allt bättre att leva i blir vårt instinktiva negativitetsfilter allt sämre anpassat till verkligheten.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se