Working Paper No. 621

Do Mergers Result in Collusion?

Publicerad: June 14, 2004Antal sidor: 34Nyckelord: Merger Control; Collusion; Coordinated Effects; Oligopolistic Dominance; Competition PolicyJEL-koder: D43; L13; L41

Do Mergers Result in Collusion? Mattias Ganslandt and Pehr-Johan Norbäck


We examine coordinated effects of mergers in the Swedish retail market for gasoline during the period 1986-2002. Despite significant changes in market concentration and many factors conductive to coordination, the empirical analysis shows that the level of coordination is low. In addition, statistical tests reject the hypothesis that mergers and acquisitions result in "coordinated effects". In particular, higher market concentration does not result in more collusive behavior and, consequently, the relevance of simple "checklists" in merger control can be questioned.

 

Pehr-Johan Norbäck

Kontakt

Tel: 08 665 4522
Mobil: 073 547 3379
pehr-johan.norback@if...

Två filter:

Varför du har fel om nästan allt, men ändå inte vill ändra dig

Två filter av Andreas Bergh 2017 f hemsidan.jpg

Du har fel om tillståndet i världen, du har fel om vad det beror på och ändå är chansen liten att du ändrar din åsikt. Samhällsdebatten domineras av negativt tänkande förklarar Andreas Bergh, IFN, i denna bok. Han skriver att i takt med att världen blir allt bättre att leva i blir vårt instinktiva negativitetsfilter allt sämre anpassat till verkligheten.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se