Working Paper No. 1047

Retail Productivity: Investigating the Influence of Market Size and Regional Hierarchy

Produktivitet i detaljhandeln

Publicerad: 6 november 2014Antal sidor: 30Nyckelord: Retail; Productivity; Urban rural hierarchy; Market accessibility JEL-koder: R11; R12; L81; D24

Retail Productivity: Investigating the Influence of Market Size and Regional Hierarchy Özge Öner


I denna uppsats undersöks vad som påverkar produktiviteten i svenska fristående butiker, med fokus på effekterna av marknadens storlek och regional hierarki (landet delas in i 82 regioner, var och en med en huvudort). I undersökningen kontrolleras över tid för olika butiks- och medarbetaregenskaper. I analysen används svensk data för åren 2002–2008.

Resultaten visar cirka 10 procent högre produktivitet för fristående butiker belägna i närheten av en huvudort – med tillgång till en större marknad. Den regionala marknadens storlek visar sig spela en lika viktig roll för både centralt och perifert belägna butiker. Resultaten visar också att anställdas egenskaper inte bidrar till ökad produktivitet i centralt belägna butiker, men att en liten men dock signifikant produktivitetsökning kan konstateras för butiker på perifera marknader. Skillnaderna som uppstår på grund av eventuella skillnader på marknaden visar hur viktigt det är för butiker att beakta lokalisering och regional hierarki när marknadens storlek och produktivitet studeras.


IFN Working Paper nr 1047, ”Retail Productivity: Investigating the Influence of Market Size and Regional Hierarchy”, är författat av Özge Öner, Institutet för Näringslivsforskning (IFN) och Jönköping International Business School (JIBS). Vill du veta mer? Kontakta Özge Öner, ozge.oner@ifn.se.

 

Özge Öner

Kontakt

Tel: 08 665 4519
oo263@cam.ac.uk

Born Globals

Fakta och önsketänkande

2018-03-26 Ferguson Henrekson Johannesson - Born Globals slutgiltig med omslag mars 2018 PUFF.jpg

Shon Ferguson, Magnus Henrekson och Louise Johannesson, IFN, är för fattare till denna rapport som är utgiven av Karl-Adam Bonniers stiftelse. Allmänintresset för born globals bygger på en förväntan om att dessa företag skulle kunna bli särskilt viktiga för jobbskapande och tillväxt. Men finns det då någon grund för en sådan förväntan, frågar sig författarna.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se