Working Paper No. 1047

Retail Productivity: Investigating the Influence of Market Size and Regional Hierarchy

Produktivitet i detaljhandeln

Publicerad: 6 november 2014Antal sidor: 30Nyckelord: Retail; Productivity; Urban rural hierarchy; Market accessibility JEL-koder: R11; R12; L81; D24
Publicerad version

Retail Productivity: Investigating the Influence of Market Size and Regional Hierarchy Özge Öner


I denna uppsats undersöks vad som påverkar produktiviteten i svenska fristående butiker, med fokus på effekterna av marknadens storlek och regional hierarki (landet delas in i 82 regioner, var och en med en huvudort). I undersökningen kontrolleras över tid för olika butiks- och medarbetaregenskaper. I analysen används svensk data för åren 2002–2008.

Resultaten visar cirka 10 procent högre produktivitet för fristående butiker belägna i närheten av en huvudort – med tillgång till en större marknad. Den regionala marknadens storlek visar sig spela en lika viktig roll för både centralt och perifert belägna butiker. Resultaten visar också att anställdas egenskaper inte bidrar till ökad produktivitet i centralt belägna butiker, men att en liten men dock signifikant produktivitetsökning kan konstateras för butiker på perifera marknader. Skillnaderna som uppstår på grund av eventuella skillnader på marknaden visar hur viktigt det är för butiker att beakta lokalisering och regional hierarki när marknadens storlek och produktivitet studeras.


IFN Working Paper nr 1047, ”Retail Productivity: Investigating the Influence of Market Size and Regional Hierarchy”, är författat av Özge Öner, Institutet för Näringslivsforskning (IFN) och Jönköping International Business School (JIBS). Vill du veta mer? Kontakta Özge Öner, ozge.oner@ifn.se.

 

Özge Öner

Kontakt

Tel: 08 665 4519
oo263@cam.ac.uk

EU och teknologiskiftet. Europaperspektiv 2020

eu-och-teknologiskiftet-(1).gif


Hur kan EU dra nytta av teknologiskiftet? Det är det övergripande temat i årets upplaga av Europaperspektiv, EU och teknologiskiftet. Två kapitel i årets upplaga är skrivna av IFN-forskare.

Läs mer

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se