Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 233 träffar.
PhD Studies Hurt Mental Health, But Less than Previously Feared
Vi studerar den psykiska hälsan hos doktorander i Sverige med hjälp av registerdata och finner att 7 (5) procent av doktoranderna får medicinering eller diagnos för depression (ångest) under ett givet…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-08-12
Alexandra Allard
Doktorand
alexandra.allard@ifn.se
Doktorand
COVID-19 and Income Inequality: Evidence from Monthly Population Registers
We measure the distributional impact of the COVID-19 pandemic using newly released population register data in Sweden. Monthly earnings inequality increased during the pandemic, and the key driver is…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-07-02
COVID-19 and Income Inequality: Evidence from Monthly Population Registers
We measure the distributional impact of the COVID-19 pandemic using newly released population register data in Sweden. Monthly earnings inequality increased during the pandemic, and the key driver is…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-06-30
Optimal Redistribution in the Presence of Signaling
Ekonomer har länge uppmärksammat att utbildning inte enbart syftar till att göra människor mer produktiva, utan är också ett sätt för arbetstagare att signalera sin produktivitet gentemot arbetsgivare…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-11-01
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26
The Comparative Impact of Cash Transfers and a Psychotherapy Program on Psychological and Economic Well-being
Personer med låga inkomster har ofta psykiska problem. Vi undersöker om detta är ett orsakssamband med hjälp av ett experiment i Kenya. Det visar att förbättringar av människors ekonomiska situation,…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-01-07
Aid and Child Health: Local Effects of Aid on Stunting in Malawi
Ett av de globala målen i FN:s Agenda 2030 är att avskaffa hunger. Denna studie undersöker biståndets kapacitet att skydda barn från hämmad tillväxt till följd av undernäring. Resultaten ger anledning…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-12-16
Spencer Bastani
Professor
spencer.bastani@ifau.uu.se
Affilierad forskare
Explaining the Rise of Populism in European Democracies 1980‒2018: The Role of Labor Market Institutions and Inequality
Denna uppsats undersöker om populistiska partiers framväxt i Europa kan kopplas till ökade inkomstskillnader på nationell nivå. Något sådant samband kan inte konstateras. Däremot finner vi ett positiv…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-09-01
Explaining the Rise of Populism in European Democracies 1980‒2018: The Role of Labor Market Institutions and Inequality
Denna uppsats undersöker om populistiska partiers framväxt i Europa kan kopplas till ökade inkomstskillnader på nationell nivå. Något sådant samband kan inte konstateras. Däremot finner vi ett positiv…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-12-30
Affilierad forskare
Affilierad forskare
Education and Health: Long-Run Effects of Peers, Tracking and Years
Vi undersöker effekterna av utbildning på hälsa med hjälp av två parallella skolreformer i Sverige. Båda reformerna utökade undervisningstiden, medan en av dem dessutom förändrade sammansättningen av…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2021-10-12
Daniel Waldenström
Professor, Programchef
daniel.waldenstrom@ifn.se
IFN-forskare
IFN-forskare
Doktorand
Kristina Karlsson
Doktorand
kristina.karlsson@nek.uu.se
Doktorand