Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 206 träffar.
Olle Hammar
Fil.dr
olle.hammar@ifn.se
Affilierad forskare
Skattenytta i skolan
Var sjunde skattekrona eller 357 miljarder kronor läggs på utbildning. Tyvärr är det oklart hur pass effektivt dessa resurser används och vilken nytta vi medborgare får för pengarna.
Ett vanligt argum…
Rapport
Publiceringsdatum 2022-08-19
COVID-19 and Income Inequality: Evidence from Monthly Population Registers
We measure the distributional impact of the COVID-19 pandemic using newly released population register data in Sweden. Monthly earnings inequality increased during the pandemic, and the key driver is…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-07-02
COVID-19 and Income Inequality: Evidence from Monthly Population Registers
We measure the distributional impact of the COVID-19 pandemic using newly released population register data in Sweden. Monthly earnings inequality increased during the pandemic, and the key driver is…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-06-30
Press Freedom, Market Information, and International Trade
Påverkar kvaliteten på information internationell handel? Vi visar teoretiskt hur företag som saknar trovärdig information kan begränsa sin export. Genom att studera bilaterala exportflöden mellan en…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-03-10
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26
Daniel Waldenström
Professor, Programchef
daniel.waldenstrom@ifn.se
IFN-forskare
IFN-forskare
Doktorand
Kristina Karlsson
Doktorand
kristina.karlsson@nek.uu.se
Doktorand
How International Experience Helps Shape Labor Market Outcomes
Utländska multinationella företagsuppköp av lokala företag har viktiga implikationer för arbetskraften. Vi finner att arbetstagare i sådana uppköpta företag har en relativt hög benägenhet att byta arb…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-12-22
IFN-forskare
Policyseminarium: Ett nytt skatteprogram på IFN
Sverige är ett land med höga skatter och ambitiös omfördelningspolitik. Behovet av skatteforskning, som studerar skatters påverkan på ekonomisk aktivitet och omfördelningens effektivitet, är därför st…
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2023-02-16
Andreas Bergh
Docent, välfärdsforskare
andreas.bergh@ifn.se
IFN-forskare
Importing Automation and Wage Inequality through Foreign Acquisitions
Utländska förvärv av svenska företag påverkar lönerna oproportionellt negativt för anställda som utför arbetsuppgifter som är exponerade för robotar och mjukvara. Handelspolitik som lockar till sig u…
Working Paper
Publiceringsdatum 2023-04-05
Unconstrained Trade: The Impact of EU Cage Bans on Exports of Poultry-Keeping Equipment
EU har infört ett förbud mot konventionella hönsburar. Denna studie undersöker effekten av förbudet på exporten av hönsburar. Resultaten tyder på att EU-länder exporterade mer fjäderfäutrustning när o…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-12-13
Moral Consensus and Antiestablishment Politics
Den etablerade vänstern och högern delar en moraluppfattning som främst betonar individens frihet och rättigheter medan andra, balanserande moraliska värden tonas ned. Detta skapar utrymme för nya par…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2021-07-26
Tillsynen av skolan är i grunden feltänkt
I stället för fokus på checklistor med formalia bör tillsynen inriktas på skolornas kvalitet. En modell med granskning utförd av utomstående lärare kan vara en väg framåt.
Debatt
Publiceringsdatum 2023-01-01