Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 107 träffar.
Civic Honesty and Cultures of Trust
Cohn m.fl. visar i ett experiment med plånböcker som lämnas på offentlig plats att ärligheten varierar betydligt i världen. En jämförelse av hur stor andel av plånböckerna som återlämnas och social ti…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2021-06-09
The Rule of Law Predicts Trust in Journalists and Scientists, Hannover
Niclas Berggren, forskare vid IFN, presenterar uppsatsen ”The Rule of Law Predicts Trust in Journalists and Scientists” vid European Public Choice Society-konferensen i Hannover.
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2023-03-24
Does Capitalism Disfavor Women? Evidence from Life Satisfaction
Många feminister är kritiska till marknadsekonomin, eftersom den anses leda till att kvinnor får det sämre än män. Vi undersöker detta genom att relatera ekonomisk frihet i invandrares ursprungsländer…
Working Paper
Publiceringsdatum 2023-08-28
Does Legal Freedom Satisfy?
En uppsättning rättsregler i den liberala demokratin garanterar frihet för den enskilde att själv forma sitt liv. Denna studie undersöker om dessa regler räcker till för att göra människor tillfredsst…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-01-10
Does Capitalism Disfavor Women? Evidence from Life Satisfaction
Många feminister är kritiska till marknadsekonomin, eftersom den anses leda till att kvinnor får det sämre än män. Vi undersöker detta genom att relatera ekonomisk frihet i invandrares ursprungsländer…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2024-03-25
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26
Social Trust and Patterns of Growth
Att social tillit och ekonomisk tillväxt är relaterade är väldokumenterat, men hur detta kan förklaras är en öppen teoretisk och empirisk fråga. Denna artikel använder ”tillväxtredovisning” för att kl…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-07-09
Does Globalization Suppress Social Trust?
Vissa oroar sig för att öppenhet underminerar viktiga kulturella värden. Vi studerar om globaliseringen har minskat den sociala tilliten i Europa. Vi finner, genom en metod som undviker omvänd kausali…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-08-24
Informationsbrus försvårar granskning av korruption
Medvetenheten om Sveriges korruptionsproblem har blivit större de senaste tio åren, men trenden går åt fel håll och debatten är begränsad. Det som behövs är att olika delar inom offentlig sektor grans…
Debatt
Publiceringsdatum 2024-03-01
Coming Together or Coming Apart? Crises, Uncertainty and Tolerance
Den 24 januari 2024 presenterar Niclas Berggren, docent och forskare vid IFN, uppsatsen "Coming Together or Coming Apart? Crises, Uncertainty and Tolerance" (medförfattare: Andreas Bergh och Therese N…
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2024-01-24
Contracting with Endogenously Incomplete Commitment: Escape Clauses
Denna studie analyserar så kallade flyktklausuler, vilka möjliggör för parter att avsluta avtal i förtid. Sådana klausuler ökar avtalsflexibiliteten, men kan även missbrukas. Vår slutsats är att förde…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-05-28
Moral Consensus and Antiestablishment Politics
Den etablerade vänstern och högern delar en moraluppfattning som främst betonar individens frihet och rättigheter medan andra, balanserande moraliska värden tonas ned. Detta skapar utrymme för nya par…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2021-07-26
Tillsynen av skolan är i grunden feltänkt
I stället för fokus på checklistor med formalia bör tillsynen inriktas på skolornas kvalitet. En modell med granskning utförd av utomstående lärare kan vara en väg framåt.
Debatt
Publiceringsdatum 2023-01-01
Slutreplik: Skolformen kan inte förklara problemen
Att se driftsformen som den dominerande problemkällan är ett stickspår. Viktigast för en bra skola är ordentligt intresse för praktik och resultat.
Debatt
Publiceringsdatum 2023-01-10
Finska skolan är nu ett varnande exempel
Svenska elever presterar nu bättre än finska om man jämför ”lika med lika”. Myten om den finska skolans framgångar måste begravas.
Debatt
Publiceringsdatum 2024-01-06
Skyll inte på friskolorna när eleverna räknar fel
Svenska elevers Pisa-resultat sjönk 2022, delvis till följd av pandemin, men kunskapsfallet var inte friskolornas fel. Min analys av ämnet matematik pekar på en rad andra faktorer, som för lite tradit…
Debatt
Publiceringsdatum 2024-03-20
Den svenska skolans silverålder
Föreställningen om det tidigare skolsystemet som mekaniskt och auktoritärt lever i hög utsträckning kvar i vår tid. Men faktum är att den gamla svenska skolan var mycket välfungerande, skriver forskar…
Populärvetenskap
Publiceringsdatum 2022-03-22
Så räddades skolan – men invandringen kräver mer
Invandringen har försämrat Sveriges skolresultat. Genom att sortera ut elever med invandrarbakgrund från statistiken fångar man på ett bättre sätt upp kvaliteten i det svenska skolsystemet – som frams…
Populärvetenskap
Publiceringsdatum 2022-09-07
Kunskapsskolans återkomst? Knappast ens en halvsanning
Essän Så räddades skolan – men invandringen kräver mer från den 7 september av nationalekonomen Gabriel Heller Sahlgren får nu kritik av forskarna Magnus Henrekson och Johan Wennström som menar att de…
Populärvetenskap
Publiceringsdatum 2022-10-22