– Samtidigt som ledande makthavare talar om hur viktigt det är med kunskap och utbildning för att ”Sverige inte ska behöva konkurrera med låga löner”, har pedagogiska teorier som nedvärderar kunskap fått starkt fäste i utbildningssystemet, förklarar Magnus Henrekson.
Det anses i många fall bäst att elever själva upptäcker hur världen är beskaffad i stället för att bli undervisade.
– Den här synen på inlärning saknar stöd i såväl forskning som beprövad erfarenhet, säger Henrekson.
I boken förklaras att lärarutbildningen måste fokusera på förståelse för de mekanismer i hjärnan som gör att vi lär oss nya saker och minns dessa. Centralt är en strukturerad ämnesdefinierad undervisning som gör det möjligt att mäta uppnådda resultat. ”Detta är också den typ av undervisning som visat sig vara mest till hjälp för elever med bakgrund i socialt belastade miljöer” skriver de fyra författarna.
Det visar sig att länder som genomfört förändringar i den riktning som författarna förespråkar snabbt har förbättrat sina skolresultat. För att lyckas behöver dock läroplaner och skollag skrivas om och verksamheten i skolan inriktas på inlärning. Eleverna måste examineras och lärarutbildningen inriktas på ämneskunskap och hur denna förmedlas på ett effektivt sätt.