Magnus Henrekson, IFN, förklarade att Skollagen som stipulerar att ”utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” inte efterföljs.
Inger Enkvist, professor i spanska på Lunds universitet, förklarade att läroplanen för grundskolan är vag när målen för skolan formuleras. Den slår helt enkelt inte fast vad man ska kunna i respektive ämne utan handlar om att eleverna “ska utvecklas, “få ställa frågor om”, “få perspektiv på” .
Martin Ingvar, hjärnforskare på Karolinska Institutet, förklarade att hjärnans resurser är ändliga och att vi måste kunna lägga färdigheter åt sidan för att få plats att lära oss nya saker.
– Det finns ett antal grundläggande kognitiva principer som är systematiskt åsidosatta på det sätt som vi i dag bedriver utbildning, sa Ingvar.
Han klargjorde att det finns några enkla åtgärder som omedelbart ger effekt i undervisningen. Alla skolor som lyckats vända utvecklingen har det gemensamt att man där skapat säkerhet i klassrummet för att plocka bort det som hjärnan prioriterar högst, det vill säga överlevnad.
– Då är vår alarmanordning igång hela tiden och hjärnan prioriterar överlevnad framför kunskap.
Magnus Henrekson, som är både redaktör för boken och medförfattare, förklarade på seminariet att konkurrens på skolmarknaden och skolval inte fungerar i dagens utbildningssystem. Han sa att istället för utvärdering av resultat handlar det i dagens skola om att kontrollera inlärningsprocessen. Det är numera Skolinspektionens uppgift. Men pluralism i huvudmannaskap och driftsformer kräver att staten mäter kunskaperna och lämnar processen utanför.