Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Vad kan vi lära av PISA 2022? Faktorer bakom svenska elevers resultat

Rapport
Referens
Heller Sahlgren, Gabriel (2024). ”Vad kan vi lära av PISA 2022? Faktorer bakom svenska elevers resultat”. Stockholm: Näringslivets skolforum.

Författare
Gabriel Heller Sahlgren

I denna rapport genomför skolforskaren Gabriel Heller Sahlgren en fördjupad analys av de svenska resultaten i PISA 2022. Analysen visar att Sveriges försämrade resultat, likt flera andra länder, troligtvis beror på pandemins effekter. Men det finns ett antal andra faktorer som påverkar. Elevernas resultat är positivt relaterat till graden av exponering för ren matematik (exempelvis traditionella ekvationer), grundläggande kognitiv aktivering i matematikundervisningen (såsom memoring av regler av relevans för matematisk problemlösning) och ordning på matematiklektionerna. Även förekomsten av läxor är också positivt relaterat till elevernas PISA-resultat.