Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Att mäta entreprenörskap

För att analysera entreprenörskap måste fenomenet först definieras och mätas. Tidigare forskning har förlitat sig på egenföretagande eller närbesläktade mått för att kvantifiera entreprenörskap. Men de allra flesta egenföretagare är varken innovativa eller tillväxtorienterade. Det rör sig i stället om exempelvis rörmokare, taxiförare, tandläkare och konsulter, vilka skiljer sig markant från entreprenörer. I det här projektet utvecklar vi ett antal mått med syfte att bättre mäta graden av nydanande och tillväxtorienterat entreprenörskap, ibland benämnt schumpeterianskt entreprenörskap. I projektet jämförs länder, geografiska regioner samt företag ur egenföretagar- och entreprenörskapsperspektiv. Vi avser sedan att söka förklaringar till eventuella skillnader i graden av schumpeterianskt entreprenörskap i skillnader i det institutionella ramverket.

Projektansvarig