Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Produktivitetstillväxt i detaljhandeln

Detaljhandeln spelar en alltmer betydelsefull roll i våra moderna ekonomier och dess bidrag till produktivitetstillväxt är ofta debatterad. Detta är särskilt intressant mot bak- grund av den ständigt aktuella frågan om skillnader i ekonomisk tillväxt mellan Europa och USA. Det övergripande syftet med detta projekt var att studera produktivitet, butiksdynamik och konkurrens i svensk detaljhandel. Införande av ny teknologi har varit en central trend i handeln under det senaste decenniet. Tillsammans med nyetablering och utslagning av företag anses investeringar i ny teknik ofta vara en central faktor för produktivitetsutvecklingen på en marknad. Att det finns markanta skillnader i produktivitetsnivå mellan företag på en och samma marknad är också ett välkänt faktum. Projektet berörde hur produktivitet kan mätas på butiksnivå och belyser bakomliggande faktorer till produktivitetstillväxt. Vad kännetecknar butiker med hög och stabil produktivitet? Vilken betydelse har nyetablering och utslagning av butiker för produktiviteten? Resultaten har givit ökad förståelse kring vad som driver produktivitetstillväxten i detaljhandeln och dess roll för svensk ekonomi i stort.

Projektansvarig
Matilda Orth

+46 (0)8 665 4531
+46 (0)736 42 38 24
matilda.orth@ifn.se

Projektdeltagare
Florn Maican, University of Gothenburg and IFN