Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas

Kunskapssynen och pedagogiken: implikationer för elever, lärare och samhälle

Bokkapitel
Referens
Enkvist, Inger, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren (2017). ”Kunskapssynen och pedagogiken: implikationer för elever, lärare och samhälle”. I Magnus Henrekson (red.), Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas (150–175). Stockholm: Dialogos Förlag.

Författare
Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar, Ingrid Wållgren

Redaktör
Magnus Henrekson

Detta kapitel inleds med en rekapitulering av de viktigaste lärdomarna från tidigare kapitel. Sedan förklaras varför det behövs ett nytt paradigm för den svenska skolan för att på djupet förbättra resultaten över hela linjen. Kapitlet består av tre avsnitt: (i) kunskapssynen och pedagogiken, (ii) kunskapssynens och pedagogikens implikationer för läraryrket och (iii) kunskapssynens och pedagogikens implikationer för samhället.