Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Working Paper No. 1465

The Changed Geopolitical Map: Implications for Business Policy in a Sustainable Finance Perspective

Den förändrade geopolitiska kartan ger nya investeringsmönster

Working Paper
Referens
Ghauri, Pervez N., Lars Oxelheim och Trond Randøy (2023). ”The Changed Geopolitical Map: Implications for Business Policy in a Sustainable Finance Perspective”. IFN Working Paper nr 1465. Stockholm: Institutet för Näringslivsforskning.

Författare
Pervez N. Ghauri, Lars Oxelheim, Trond Randøy

Den förändrade geopolitiska kartan kommer att påverka organiseringen av de multinationella företagens globala logistikkedja. Hållbarhetsperspektivet måste beaktas i denna omorganisering genom att dessa företags strategiska investerings- och finansieringsval internaliserar överväganden rörande miljö, sociala förhållanden samt styrning och kontroll.

Den geopolitiska spänningen i världen har ökat efter finanskrisen 2008/2009, med pandemin och med Rysslands invasion av Ukraina. Denna ökade spänning måste hanteras genom noggrann anpassning av företagens strategival såväl som regeringars policyval.

Denna uppsats analyserar konsekvenserna av de geopolitiska förändringarna och föreslår fem strategier för det multinationella företag som överväger en omorganisering av sin globala logistikkedja på grund av ökad friktion vid passerande av nationella gränser. Omorganiseringen av den globala värdekedjan ger dessutom en möjlighet att uppfylla FN:s mål för hållbar utveckling. Vart och ett av dessa strategival bör sålunda utformas för att möta FN:s krav på en sådan utveckling.

Geopolitiken påverkar logistikkedjan
Vid tidpunkten för finanskrisen 2008 kunde företag och konsumenter åtnjuta en nästintill gränslös värld. Man kunde beställa varor från hela världen och man kunde investera sitt kapital på främmande kontinenter utan hinder. I denna värld fanns grundförutsättningarna för den globala logistikkedjan som affärsmodell.

Coronapandemin har emellertid visat hur lätt politiker kan stänga gränser och förändra förutsättningarna för den globala logistikkedjan. Vi argumenterar för att globaliseringen är på väg att rullas tillbaka. Det multinationella företaget kommer att få problem av olika slag vid gränsövergångarna, vilket kommer att skapa tidsspillan och produktionsstörningar som ökar incitamenten för nya strategival avseende den globala logistikkedjans utformning.

Ökade krav på företagen
Behovet av en omorganisering av den globala logistikkedjan sammanfaller med ökade krav på hänsyn till miljö, sociala förhållanden samt styrning och kontroll. Värdeskapandet – utöver det med fokus på aktieägarna – bör nu även gynna kunder, leverantörer, anställda, investerare och alla andra som har en andel i företaget. Affärsmodellen enligt Corporate Social Responsibility utvidgas sålunda genom inkorporerandet av kontroll och styrning. Om efterlevnaden gällande kontroll och styrning fallerar följer värdeförstöring och förlust av kundernas förtroende.

Fem strategier för omorganisering
Vi presenterar fem handlingsalternativ i form av strategier för det multinationella företaget: (1) laissez faire, dvs. fortsätta enligt tidigare principer; (2) återvändande, dvs. flytta hem investeringarna till närområdet; (3) diversifiering, dvs. investera på fler platser; (4) regionalisering, dvs. gruppera investeringarna i ett antal relevanta regioner; och (5) replikering; dvs. utnyttja digitaliseringen och t.ex. 3D-teknik för att betjäna främmande marknader.

Det framgångsrika multinationella företaget kommer att kännetecknas av valet av en flexibel logistikkedja och av att det agerar som en god lokal aktör som stödjer värdlandets omsorg om sysselsättning, klimat och ekonomisk utveckling.

Lars Oxelheim

+46 (0)8 665 4527
+46 (0)70 861 9361
lars.oxelheim@ifn.se