Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Symposium: Skolans anpassning till barnen och barnkonventionen – för bättre utveckling, hälsa och lärande

6 september 2021

Barnkonventionen är svensk lag sedan 2020. Enligt den ska alla beslut som rör barn direkt eller indirekt vara barnanpassade och till barnens bästa. Hur bör skolan anpassas för att leda till bättre utveckling, hälsa och lärande och hur påverkar skolresultaten den samhälleliga välståndsutvecklingen? Tillsammans med Svenska Barnläkarföreningen, samt barnläkarna Hugo Lagercrantz och Åse Victorin, bjuder vi in till ett fysiskt halvdagssymposium den 1 oktober med fokus på skolan utifrån ett barnperspektiv.

Några av programpunkterna är: Hjärnans utveckling och förutsättningar för lärande, kunskapssynen som nyckel till förbättrade skolresultat, skolresultatens påverkan på den samhälleliga välståndsutvecklingen samt hälsans betydelse för lärande. Från IFN medverkar Henrik Jordahl och Magnus Henrekson och bland talarna finns även Sissela Nutley, forskare inom kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet. I ett avslutande panelsamtal om hur skolan kan ändras och vilka beslut som skolansvariga behöver ta för att skapa en skola som leder till bättre utveckling, hälsa och lärande,  medverkar bland andra moderaternas skolpolitiska talesperson Kristina Axén Olin.

På grund av restriktionerna är publikantalet i nuläget begränsat till 100 personer, varför först till kvarn-principen gäller för anmälningar. Senast den 17 september behöver vi din anmälan. Symposiet hålls på Svenska Läkaresällskapet, Klara Östra Kyrkogatan 10 kl 8.30–12.30.

Hela programmet och anmälningslänk finns här